Nieuws

Op vrijdag 5 april 2019 heeft in de protestantse kerk de Ark te Landgraaf de voorspeelavond plaatsgevonden voor de jongere leerlingen. Maar liefst 21 van mijn leerlingen hebben meegedaan. Het repertoire liep uiteen van Piazzolla tot de Beatles, van Einaudi tot Schubert, jazz, blues, Daniel Hellbach, John Denver, the Rolling Stones, Marshmello, Yann Tiersen, Hal Leonard lesboek 1 en 2, quatre mains van Hans van Zutphen en Barbara Kirkby-Mason maar ook de vlooienmars en dokter Vuist ontbraken in deze editie niet. In juni zal ook nog een voorspeelavond voor de oudere leerlingen worden gehouden. Nadere gegevens volgen nog.

Van 8 tot 18 augustus 2019 vindt in Kerkrade het Orlando Festival plaats. 50 concerten en evenementen waarbij de kamermuziek centraal staat. Ook is er gelegenheid om als bezoeker met andere bezoekers in ad hoc ensembles te musiceren. Meer informatie is te vinden op www.orlandofestival.nl   

Onlangs is er een nieuw boek van Kees van Houten verschenen: Die Kunst der Fuge - Johann Sebastian Bach - een pythagoreisch raadsel. Hoofdthema is Contrapunctus 14, de "onvoltooide fuga" van die Kunst der Fuge. Het boek bestaat uit een partituur van de onvoltooide fuga, in een versie die door de schrijver is voltooid. Als inleiding op deze partituur is een zevental hoofdstukken bijgevoegd (ongeveer 90 pagina′s) waarin het hoe en waarom van deze voltooing uitgebreid wordt toegelicht. Bij het boek wordt een CD ingesloten waarop het voltooide versie wordt uitgevoerd: een ensembleversie door het Combattimento Consort Amsterdam o.l.v. Jan Willem de Vriend en een clavecimbel-versie door Ruud Huijbregts. In het boek komt getalsymboliek en het fenomeen "raadsel", een belangrijk element in de filosofie van de mysterieschool van Pythagoras, regelmatig op heldere wijze aan de orde. De muziektheorie van Pythagoras, waarin de relatie getal-kosmos-muziek zo′n belangrijke plaats innam en die eeuwenlang zijn stempel heeft gedrukt op de "stile antico", wordt besproken. Bach kan gezien worden als de laatste grote epigoon van de "stile antico". De boeken van Kees van Houten beginnen waar de Bach-biografie van Christoph Wolff ophoudt.    

In september 2011 verscheen in het bulletin van de EPTA afdeling Nederland en Vlaanderen een dubbelportret van mijn hand over de pianisten Alexander Borovsky (Mitau 1889 - Waban, Massachussets 1968) en Franz Weisz (Boedapest 1893 - Auschwitz 1944).  Familie van Franz Weisz vroeg me of ik wel eens gehoord had van deze pianist en componist die in Amsterdam heeft lesgegeven. Ik zei dat ik een cineast kende die Franz Weisz heet. Maar dit bleek een andere Weisz te zijn. En ook geen familie. Ik kreeg de biografische gegevens ter beschikking die door Niek Verkruisen (oud-leerling van Franz Weisz van 1937 tot 1943) en Annette de Klerk (muziekjournaliste) over Weisz zijn samengesteld. Bij het lezen van deze gegevens ging mijn aandacht uit naar het volgende: Franz Weisz is van 1938 tot 1940 assistent geweest van de Russische pianist Alexander Borovsky aan het Muzieklyceum van Amsterdam. Van Borovsky noch Weisz had ik ooit gehoord. De hoogste tijd om me te verdiepen in deze onbekende meesters. Mijn bevindingen heb ik vastgelegd in het artikel voor de EPTA.

Nadat ik de boeken Glenn Gould at Work: Creative Lying van Andrew Kazdin, Glenn Gould: The Ecstasy and Tragedy of Genius van Peter Oswald en Wondrous Strange: The Life and Art of Glenn Gould van Kevin Bazzana had gelezen meende ik dat er weinig meer was toe te voegen aan de literatuur over Glenn Gould. Fout gedacht! Want er is nu een boek verschenen van Katie Hafner getiteld A Romance on Three Legs - Glenn Gould′s Obsessive Quest for the Perfect Piano. In het Duits verschenen onder de titel Romanze mit einem Dreibeiner - Glenn Gould obsessive Suche nach dem perfekten Klavier. Behalve de queeste van Glenn Gould naar de ideale vleugel wordt er veel aandacht besteed aan de man die de vleugel van Gould in Toronto in optimale conditie hield: Verne Edquist. En uiteraard worden we deelgenoot van de wijze waarop de relatie tussen Edquist en Gould in elkaar zat. Daarnaast is er veel te lezen over pianobouw, pianostemming, de geschiedenis van de Steinwayfamilie en de Steinwayvleugel in het bijzonder. Voor de Glenn Gould-fans is dit boek een must. Voor de minder ingewijden een mooie ingang naar de mysterieuze levenswandel van een geniaal musicus. 

Een aanrader is het nieuwste boek van Anna Enquist: ContrapuntIn deze roman worden meerdere elementen met elkaar verweven. Enerzijds de bespreking van het hoofdpersonage (de moeder) over haar visie op de Goldbergvariaties van J.S. Bach. En anderzijds de beelden, de flashbacks die deze variaties bij de moeder oproepen met betrekking tot haar familie. In het bijzonder haar dochter. Eindigend met de tragische dood van de dochter. Wanneer men dit boek leest is het wel handig om op zijn minst de CD van de Goldbergvariaties bij de hand te hebben om te luisteren wat de auteur bedoeld. (Voor collega pianisten, muziekstudenten en amateurmusici is het, denk ik, een verademing om te lezen welke twijfels en moeilijkheden de muziekstudie, zoals door Enquist beschreven,vaak met zich meebrengt.)  Contrapunt is genomineerd voor de Libris literatuurprijs!  

Er is een prachtig boek verschenen (in het Engels, maar ook in het Duits vertaald) over de pianist Ervin Nyiregyhazi. Het is het verhaal van een ongewone levenswandel van een geweldig talent dat in de kinderjaren hoogtij viert maar waarvan de carriere vervolgens in het slob geraakt. Er zijn maar weinig geluidsopnames van deze pianist bekend. Maar de krantenberichten, vooral de berichten uit de jonge jaren, spreken van de tweede Liszt. Wie was hij? En waarom kwam er zo weinig terecht van dit wonderkind van weleer? Lees het in Pianist X Die Lebensgeschichte eines exzentrischen Genies. Auteur: Kevin Bazzana. (Engelse titel: Lost Genius. The Story of a Forgotten Musical Maverick.     

20 jaar na het overlijden van de pianist Youri Egorov is er een boek verschenen over deze veel te vroeg gestorven kunstenaar geschreven door Jan Brokken. Jan Brokken behoorde tot de naaste vriendenkring van Youri Egorov en beschrijft de veelal onverwachte facetten van het wel en wee van de klankpoeet die Youri Egorov is geweest. Een intrigerend relaas, niet alleen voor de lezer die onbekend is met deze musicus maar ook voor de concertbezoekers die Egorov in levende lijve hebben mogen beluisteren. Titel van het boek: In het huis van de dichter.